Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Nya Efterlysningen
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Nya Efterlysningen
Ämne Ämne: LÖST: Lomsviken, sjön Sommen Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 20 februari 2018 kl 10:52 - IP Citera adam

Två vykort med samma motiv, det ena stämplat Ruda (i Småland), det andra Tväråbäck (i Västerbotten).

Dock är jag ganska säker på att motivet inte är från någondera av de båda platserna utan mera troligt är ett neutralt motiv som saluförts lite här och var i Sverige.

Jag är ganska säker på att kortet ingår i samma serie som dessa kort:

Länk till inlägg 1

Länk till inlägg 2

Länk till inlägg 3

Länk till inlägg 4

Därmed borde motivet kunna vara från norra Småland, eventuellt från sjön Sommen eller någon annanstans i trakterna kring Tranås.

Det är troligen inte så lätt att identifiera motivet utifrån hur det ser ut på platsen, men kanske finns även detta vykortsmotiv i en titelförsedd utgåva från Tranås Pappershandel.

Redigerad av adam den 30 november 2019 kl 00:52

Samlar Helsingborg, Hallen, Vattentorn m.m.
Tillbaka överst Se adam's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av adam Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 17 september 2019 kl 02:04 - IP Citera adam

Med jämna mellanrum kollar jag kort med motiv från Sommen och än en gång blev det napp med ett av de många kort som sålts som neutrala motiv:

Tyvärr finns det ingen bild av adressidan på detta kort, men jag är rätt säker på att det är utgivet av Tranås Pappershandel.

Med detta konstaterar jag att korten ovan har motiv från sjön Sommen. Det vore givetvis trevligt att få veta var mera exakt vid denna stora sjö, men det blir troligen svårt att luska ut.

Redigerad av adam den 17 september 2019 kl 12:21

Tillbaka överst Se adam's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av adam Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Harald N
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 08 november 2019 kl 22:48 - IP Citera Harald N

Det ser ut att vara taget från Torpön över Asbyfjärden mot Asby udde.
Google streetview
Tillbaka överst Se Harald N's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Harald N Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

egge
Ny medlem
Ny medlem

Postats: 09 november 2019 kl 17:27 - IP Citera egge

Kortet är taget vid Lomsviken på Torpön och det är naturligtvis sjön Sommen.
Här är adressen:
WGS84 decimal (lat, lon)
57.959022, 15.179543

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 11 november 2019 kl 03:20 - IP Citera adam

Tack för tipsen, får dock inte det hela att stämma med hur det ser ut vid Lomsviken.

När jag googlar efter bilder från Lomsviken dyker jag på detta blogginlägg. Motivet på den första bilden tycker jag ser ut att kunna vara från samma plats som korten ovan. Dock skriver bloggens upphovsman att detta motiv är från strax öster om färjeläget, vilket borde vara på Torpöns norra del.

Vad är rätt och vad är fel?

Harald N
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 11 november 2019 kl 09:28 - IP Citera Harald N

Du får väl tro vad du vill, men tittar man på hur stenarna ligger och funderar på möjligheten att den skog man ser på på udden i bloggbilden skulle kunna ha slagit rot på klippudden på vykortet, så är det tydligt att det är två olika platser. Vykortsbilden är tagen här. Bloggbilden är tagen här.
Tillbaka överst Se Harald N's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Harald N Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

jean
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 11 november 2019 kl 20:10 - IP Citera jean

Haralds länk till Google StreetView samt ursprungsbilden måste vara samma plats, det är så mycket som stämmer.

Däremot är ju bilden från blogginlägget en annan plats. Först blev jag ivrig och tyckte mig känna igen det motiv som gäckat mig och Adam (och fler?) i flera år, det kort som står som ”Länk till inlägg 4”. Men det stämmer inte heller. Men jag blir mer och mer övertygad om att även det är taget någonstans i Sommen.
Tillbaka överst Se jean's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av jean Besök jean's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 30 november 2019 kl 00:52 - IP Citera adam

Uppdaterar identifieringen som Lomsviken.

Är precis som Jean övertygad om att även det fjärde motivet är från någonstans runt Sommen. Vore dock trevligt att hitta ett titelförsett kort med detta motiv utgivet av Tranås Pappershandel. Övertygad om att det dyker upp förr eller senare!

Anpassad sökning

Om du vill skriva ett svar på detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du Kan inte rösta i omröstningar i detta forum