Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Nya Efterlysningen
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Nya Efterlysningen
Ämne Ämne: Fråga: Sundelins sommarvilla i Jönköping? Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 14 mars 2019 kl 19:26 - IP Citera adam

Vykort postgånget 1905 samt daterat och stämplat Jönköping.

Adressaten, Anna Arvidsson, är lätt att identifiera. Hon är bosatt i Feringe södergård i Vittaryd och gift med komministern Pehr Johan Severin Arvidsson.

Efter lite klurande har jag luskat ut att även avsändaren Elin bör tillhöra en prästfamilj. Hon är med all sannolikhet identisk med Elin Sundelin, dotter till kontraktsprosten Immanuel Sundelin i Jönköping.

Familjen var kyrkobokförda i Kyrkokvarteret i Jönköpings östra församling. Det är mitt i centrala Jönköping, så motivet visar knappast denna bostad.

Jag lutar mer mot att motivet är hämtat från deras sommarbostad. I nedre vänstra hörnet på bildsidan finns en intressant notering "E. S. 19-5-05". Jag tolkar det som att Elin Sundelin tagit bilden 19 maj 1905. Före datumet står det en bokstav som jag har svårt att tolka. Kan det vara initialen på husets eller ortens namn?

Redigerad av adam den 14 mars 2019 kl 19:57

Samlar Helsingborg, Hallen, Vattentorn m.m.
Tillbaka överst Se adam's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av adam Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

jean
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 15 mars 2019 kl 06:36 - IP Citera jean

Vad står det egentligen alldeles under bilden?

"Wij g."? Eller? Det är även något bekant över huset. Antingen har det efterlysts tidigare eller har jag sett det i något annat sammanhang. Kan det rent av vara en förkortning av "Waggeryd" som ju inte ligger långt från Jönköping?

Redigerad av jean den 15 mars 2019 kl 06:39
Tillbaka överst Se jean's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av jean Besök jean's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 15 mars 2019 kl 09:38 - IP Citera adam

Var också först förbryllad av denna förkortningen, tills att jag insåg att det står Jkpg, dvs kort för Jönköping.

Den förkortning jag ännu inte lyckats tyda är den bokstav som står framför datumet i nedre vänstra hörnet:

Vad kan det stå?

Redigerad av adam den 15 mars 2019 kl 09:44

Tillbaka överst Se adam's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av adam Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Affe
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 15 mars 2019 kl 16:40 - IP Citera Affe

Vet inte vad det står, men den 19 maj 1905 var en fredag.

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 17 mars 2019 kl 17:44 - IP Citera adam

Efter att ha bearbetat textavsnittet, så lyckas jag få det lite mera tydligt. Vad kan den första bokstaven vara? Ett H? Ett M?

Redigerad av adam den 17 mars 2019 kl 17:45

Anpassad sökning

Om du vill skriva ett svar på detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du Kan inte rösta i omröstningar i detta forum