Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Nya Efterlysningen
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Nya Efterlysningen
Ämne Ämne: Fråga: Banvaktsstuga 64 söder om Krylbo Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 15 april 2019 kl 20:54 - IP Citera adam

Oskrivet vykort från ca 1910-tal.

På bilden ser vi en banvaktsstuga som har numret 64 på gaveln. Stugan är av SJ-modell, närmare bestämt av 1872 års modell vänster (farstutillbyggnaden ligger till vänster).

Från en expert på banvaktsstugor har jag fått informationen att stugan återfanns någonstans söder om Krylbo (det avslöjas tydligen av nummerskyltens utformning).

Så, det är så långt jag har kommit i frågan. Går det att luska ut var mera exakt stugan låg?

Samlar Helsingborg, Hallen, Vattentorn m.m.
Tillbaka överst Se adam's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av adam Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

thekimt
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 15 april 2019 kl 21:17 - IP Citera thekimt

Banvakt.se
finns en stuga m/872 med #64 utanför Skebokvarn i Helgesta sn
/Thomas Ekelund
Tillbaka överst Se thekimt's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av thekimt Besök thekimt's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 15 april 2019 kl 22:30 - IP Citera adam

Tack Thomas, men den stugan har jag redan kollat upp och avskrivit. På sidan om banvaktsstugor kan man läsa att stugan var av modell höger (farstutillbyggnaden på höger sida). Det kan man även se på nutida satellitbilder och gatuvyer:

Så stugan måste ha funnits någon annanstans...

Redigerad av adam den 15 april 2019 kl 22:31

Tillbaka överst Se adam's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av adam Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Affe
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 18 april 2019 kl 11:44 - IP Citera Affe

Enligt banvakt.se fanns det en stuga med nr 64 i närheten av Lingbo. Kan det vara den?

Vrånga

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 18 april 2019 kl 12:17 - IP Citera adam

Tack Affe, men den stugan ligger för långt norrut.

Jag infogar de svar jag fått från personen bakom barnvakt.se angående stugans belägenhet:

"Det var en svår bild. 1910-talet kan säkert stämma. Stugan är av modell 1872 som var den allra vanligaste typen, introducerad av SJ men kopierad av åtskilliga enskilda banor. Den fanns i två varianter med ingången till vänster, som här, eller höger. Att stugan på bilden är en SJ-stuga är klart, de få enskilda järnvägar som hade stugor med så höga nummer hade andra hustyper.

Nummerskylten säger mig att det är inte den stuga du föreslog. Visserligen vet jag inte av vilken modell den var, men nummerskylten säger mig att stugan på på bilden låg i något av distrikten I-III distrikten med nordgräns i Krylbo. Stugtypen fanns norr därom, men aldrig med en skylt ställd på sin spets.

Vart och ett av SJ:s distrikt hade sin nummerserie, så samtidigt kunde det finnas flera stugor med samma nummer men bara en inom varje distrikt. Antalet distrikt varierade men om vi håller oss till 1900-talet fanns fem distrikt:

I distriktet med huvudort Stockholm, II Göteborg, III Malmö, IV Östersund och V Luleå (de angavs alltid med romerska siffror om man inte skrev första, andra etc med bokstäver). Tidigare hade förekommit ytterligare något distrikt och distrikt indelade i två avdelningar: Dessutom ändrades gränserna mellan distrikten ibland. Då förstatligandet av de enskilda järnvägarna drog igång på 1930-talet och i princip avslutades runt 1950, tillkom några distrikt så att det högasta antalet var åtta. Men då var banvaktsorganisationen på väg bort.

För att krångla till det ytterligare byttes nummerserier ibland och därvidlag har jag stora svårigheter att hänga med. Samma stuga kan alltså ha haft flera nummer under sitt "liv", det största antalet nummerserier på en och samma linje vill jag minnas är sju! Det ginge väl an om man bytte rejält, men som på Västra stambanan (Stockholm - Göteborg) har man flera gånger bara justerat serien för försvunna eller tillkomna stugor. Det betyder t.ex. att på den linjen har nr 64 innehafts av tre stugor inom I distriktet (Stockholm - Hallsberg) och en stuga inom II distriktet (Hallsberg - Göteborg). Så har vi södra stambanan till Malmö, där det måste ha funnits en stuga nr 64 enligt en nummerserie jag bara har sett fragment av. Den måste ha legat i närheten av Eneryda mellan Vislanda och Älmhult."

Så, det hela är tämligen komplicerat. Drar dock slutsatsen att stugan måste ha funnits i i något av distrikten I, II eller III, dvs ungefär söder om Krylbo. Bland kandidaterna finns flera stugor utmed Västra stambanan och en utmed Södra stambanan.

Knepigt, men kanske inte omöjligt?

Redigerad av adam den 18 april 2019 kl 12:19

Harald N
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 18 april 2019 kl 20:12 - IP Citera Harald N

Banvaktsstugan Högstorp omkring 2 km väster om Vårgårda hade nummer 64. Det finns hos Digitalt museum uppgift om en bild på "Fd banvaktstuga nu bostad, tillbygd Högstorp Tumberg". Bilden är inte digitaliserad ännu, så det är bara text. Fastigheten anges vara Högstorp 1:15. Den ligger drygt 100 m från järnvägen, så stugan är tydligen flyttad. Här har jag markerat banvaktsstugans plats (1) och Högstorp 1:15 (2).
Tillbaka överst Se Harald N's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Harald N Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 18 april 2019 kl 23:57 - IP Citera adam

Intressant!

Efter lite letande i kyrkobokföringen finner jag stugan och dess invånare:

Länk till församlingsboken för åren 1901-32

Där står det dock att banvaktsstugan i Högstorp hade nummer 63. Vilket nummer är korrekt?

Sedan kan jag se att tjänsten som banvakt i Högstorp verkar ha varit vakant mellan 1910 och 1917 (åtminstone var ingen kyrkobokförd där mellan de åren). Kortet ovan borde vara från ungefär den tiden...

Så, rätt tveksam till att detta är rätt stuga. Om nu denna stuga hade nummer 63, så borde det ha funnits en annan närliggande stuga med nummer 64. Skall se om jag kan hitta något...

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 19 april 2019 kl 00:22 - IP Citera adam

Nu kanske jag är något på spåren...

Om man tänker sig att banvaktsstugan i Högstorp hade nummer 63 (inte 64), så borde nummer 64 vara den som på banvakt.se anges ha nummer 65. Den låg i Bråtensby. Den och dess invånare finner jag utan större problem i kyrkobokföringen:

Länk till församlingsboken för åren 1901-33

Banvakt där fram till 1919 var Peter Johansson Palmberg. Han bodde i stugan med sin tämligen stora familj, som utöver fru, fem söner och fem döttrar, även inkluderade hans moder, banvaktsänkan Maja Stina Olofsdotter.

Det är här det hela blir intressant. På bilden ovan set vi till höger tre lite äldre personer. Mannen (i banvaktsuniform) skulle mycket väl kunna vara Peter Johansson Palmberg, den gamla kvinnan i mitten hans gamla moder och kvinnan längst till höger Peters hustru. Den yngre mannen till vänster om banvakten, skulle kunna vara en av sönerna och de unga kvinnorna på bänken till vänster, tre av döttrarna.

Detta tar jag inte som bevis för min tes, men utan tvekan en indikation i rätt riktning. Vore dock trevligt att hitta mer fakta som kan leda det hela i bevis!

Redigerad av adam den 19 april 2019 kl 01:07

thekimt
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 22 april 2019 kl 18:14 - IP Citera thekimt

Kan det vara den här, från Sv Bebyggelse.
En del stämmer men mycket stämmer inte, men ombyggnaden
1922 kanske var ganska omfattande. Ganska säker på att
det står 64 på utbyggnaden till vänster.
/Thomas Ekelund

Tillbaka överst Se thekimt's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av thekimt Besök thekimt's Hemsida Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Anpassad sökning

Om du vill skriva ett svar på detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du Kan inte rösta i omröstningar i detta forum