Aktiva ämnenAktiva ämnen  Visa lista på medlemmarVisa lista på medlemmar  Sök i forumetSök
  RegistreraRegistrera  Logga inLogga in
Nya Efterlysningen
 Gamla Vykorts forum för vykortssamlare -> Nya Efterlysningen
Ämne Ämne: LÖST: Hamngården, Byav. 1, Rammsjöstrand Skicka svarPosta nytt ämne
Författare
Meddelande << Prev Topic | Nästa ämne >>
adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 20 maj 2014 kl 18:29 - IP Citera adam

Postgånget kort stämplat i Helsingborg, men enligt texten föreställer motivet adressatens hus i Rammsjö (Ramsjö) Västra Karup.

Jag har letat efter huset ifråga i såväl Rammsjö som det intilliggande fiskeläget Rammsjöstrand, utan att hitta det.

Går det att via kyrkobokföring eller andra källor luska ut vilken fastighet som Hulda Pettersson bebodde?

Av texten tolkar jag det som att Huldas man hette Petter och att de möjligen hade en son vid namn Fritz.

Redigerad av adam den 18 april 2019 kl 22:12

Samlar Helsingborg, Hallen, Vattentorn m.m.
Tillbaka överst Se adam's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av adam Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

Lotta
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 20 maj 2014 kl 19:44 - IP Citera Lotta

Familjen bodde från 1908 på Ramsjö Allmänning, tydligare adress finns inte i församlingsboken 1909-1928.

Hulda Anna Ottilia Pettersson, f. Karlsson, 1:a g. gift Wåhlander.
Hennes man Jöns Peter Pettersson, gift m. Hulda 1908, död 1911.
Hennes son i 1:a äktenskapet Fritz Bertil Wålander, f. 1895 på Ramsjö nr 3.
Tillbaka överst Se Lotta's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Lotta Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 20 maj 2014 kl 20:40 - IP Citera adam

Tack Lotta, det är en stor hjälp på vägen!

Enligt lantmäteriakten i samband med laga skifte av Rammsjö år 1832, så utgjorde hela strandmalen, d.v.s. Rammsjöstrand av samfälld allmänning:

Länk till lantmäteriakt

Så, då antar jag att Hulda Petterssons hus med största sannolikhet var beläget någonstans i Rammsjöstrand.

Återstår att se om det går att identifiera mera exakt...

Tillbaka överst Se adam's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av adam Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 20 maj 2014 kl 21:50 - IP Citera adam

Nu har jag hittat ytterligare en intressant lantmäteriakt, från 1920-talet, då 13 av husägarna på Rammsjöstrand fick friköpa (inlösa) tomterna varpå deras hus stod:

Länk till lantmäteriakt

Inget av husen ägdes av någon Hulda Pettersson, men kanske kan något av husägarna kopplas till hennes hus:

Rammsjö 17:1 Elin H. Pettersson
Rammsjö 18:1 Hjalmar Holm
Rammsjö 19:1 Elin Stål
Rammsjö 20:1 Johanna Nilsson
Rammsjö 21:1 Nelly Larsson
Rammsjö 22:1 Berndt Börjesson
Rammsjö 23:1 Paulus Olsson
Rammsjö 24:1 Carl E. Gustavsson
Rammsjö 25:1 John Th. Jansson
Rammsjö 26:1 Ingeborg Jansson
Rammsjö 27:1 Emil J. Söderman och Lydia Nilsson
Rammsjö 28:1 Johanna Högman
Rammsjö 29:1 John K. Jansson

Lotta
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 21 maj 2014 kl 14:52 - IP Citera Lotta

Det står 21 mycket svagt bredvid Hulda.
Änkan Nelly Larsson står som husägare på nr 21, men på en helt annan sida en bra bit från Hulda.

Det finns flera familjer med samma nr, men dom står inte som husägare. Det är lite rörigt när det gäller ordningsföljden också, så det hände tydligen en del på Ramsjö Allmänning 1909-1928 som församlingsboken täcker in.
Tillbaka överst Se Lotta's Profil Leta efter andra inlägg som skrivits av Lotta Skicka privat meddelande Lägg till på kompislistan

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 21 maj 2014 kl 15:40 - IP Citera adam

Så här Nelly Larssons hus på nr 21:1 ut idag (med nummer 19:1 och 17:1 i bakgrunden). Tyvärr stämmer det ju inte alls med Hulda Petterssons hus på bilden ovan.

När jag studerar lantmäteriakterna mera noggrant verkar det som om det bara var 13 tomter som friköptes på 1920-talet, medan det fanns ytterligare tomter som friköptes långt senare. Möjligen köpte Hulda Pettersson inte loss tomten kring huset vid detta tillfälle...

Under alla omständigheter så är det nog ingen tvekan om att Hulda Petterssons hus låg någonstans i Rammsjöstrand, med tanke på att hon listas i samma sammanhang i kyrkoböckerna som personer som var bosatta där. Mycket längre går det nog inte att komma för tillfället...får se om det går att komma vidare längre fram!

Stort tack Lotta för all hjälpen!

adam
Guldmedlem
Guldmedlem

Postats: 18 april 2019 kl 22:04 - IP Citera adam

Av en händelse dök jag på ett äldre flygfoto över Rammsjöstrand och där fann jag ett hus som verkar matcha Hulda Petterssons hus:

För att se likheterna mellan husen krävs dels en uppförstoring av det gamla kortet och dels en uppförstoring av flygfotot:

På båda bilderna kan man se det karaktäristiska gavelfönstret. På flygfotot anar man svagt taket över burspråket samt verandan framför tillbyggnaden till vänster. Skorstenens placering är densamma på de båda korten liksom huset på andra sidan vägen.

När man går vidare till nutida satellitbilder och gatuvyer kan jag konstatera att fastigheten idag har adressen Byavägen 1A och 1B, men att Hulda Petterssons hus verkar ha rivits och ersatts av en nybyggnad:

På gatuvyn kan man se att huset kallas Hamngården. Det verkar vara ett namn som tagits över från den äldre byggnaden på platsen.

När jag söker på nätet hittar jag denna bild av Hamngården från 1978. Byggnaden är där tämligen moderniserad, men med lite god vilja kan man fortfarande ana stommen från Hulda Petterssons tid.

Så, jag anser därmed denna fråga löst!

Redigerad av adam den 18 april 2019 kl 22:09

Anpassad sökning

Om du vill skriva ett svar på detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

Skicka svarPosta nytt ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till forum
Du Kan inte posta nya ämnen i detta forum
Du Kan inte svara på ämnen i detta forum
Du Kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du Kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du Kan inte rösta i omröstningar i detta forum