Fula vykort


Avdelningen med "Fula vykort" har under senvåren 2006 flyttats över till forumet för att det ska bli enklare för medlemmar att skicka upp nya bidrag. Nedanstående kommer att ligga kvar under en övergångsperiod. Du kan klicka

här

för att komma till den aktuella samlingen av "Fula och märkliga vykort från vykortssamlingar"


Visa dina fulaste vykort här! Skanna dina bilder och skicka in dem till Gamla Vykort, gärna med en kommentar till bilden! Till att börja med visar jag ett av mina egna fulaste kort!

Enda anledningen till att jag köpte nedanstående kort var att det var så fult och misslyckat! Jag visste inte inte ens var detta Kalmarsand låg och terrängen säger inte så mycket. Kortet är stämplat i Holje i Blekinge, men där finns inget Kalmarsand och jag tror heller inte att Kalmarsand ligger i Kalmartrakten utan jag antar det är Kalmarsand i Uppland, nära Enköping? Jag gillar kortet, dels för att det är ett rätt meningslöst motiv, men framförallt p g a den totalt misslyckade koloreringen av kortet!

Christer Fröling hittade på något sätt till denna sida och kommenterar: "Jag blev jätteförvånad när jag råkade hamna på din sida med fula vykort. Kortet över Kalmarsand visar Lillsjön i förgrunden och Villa Kalmarsand i bakgrunden som var ett gammal rastställe tidigare. Nu är sjön igenfylld och huset är renoverat till en enfamiljsbostad. Kalmarsand ligger i Bålsta (Uppland) vid gamla E18. Jag lekte mycket vid den sjön som finns på bilden när jag växte upp på 1970-talet."


Jan Polheimer bidrar här med två vykort och berättar: "För många år sen besökte jag en loppmarknad i Zürich och köpte där ett 50-tal vykort varav några enligt min mening är ganska fula. Här är två exempel, det ena föreställer Mlle Odette med "riktigt" hår påklistrat runt ansiktet och ett skärt snöre instucket i kortet. Det andra föreställer ett badpar från franska Atlantkusten, väl skyddade för solen!"

 


Bengt Persson i Malmö bidrar med En ful och intetsägande landskapsbild Kortet troligen stämplat Mattisudden i Lappland (suddig stämpel) O ll 5-öres vilket innebär tidigt 1900-tal. Kortet utgivet av Carl Nilssons Ljustrycksanstalt, Stockholm, serie 22. Är det någon som vet var är motivet hämtat?


Jan Johansson har skickat in nedanstående fem bidrag och skriver: "Vad som är fult eller inte kan ju variera, men jag skickar bilder på fem vykort som jag har och som inte är några höjdare estetiskt."

Katarina Westman, Storängen i Nacka skriver: Här nedanför bifogar jag mitt tråkigaste och mest meningslösa och intetsägande vykort. Det har ingen text men är tjusigt präglat i nedre högra hörnet: Aug. Lundholm, Strömsund. Det föreställer uppenbarligen något stenskravel i fjällen. Men vad ser fotografen för kvaliteter i denna bild? Hur kunde man komma på tanken att göra den till vykort??

Carl-Henrik Berg i Umeå skriver: "Jag hittade det "fula" vykortet av Dromskåran i Jämtland på nätet, och tänkte bara tala om att bilden föreställer just Dromskåran, som egentligen är en ganska mäktig formation. På bild kan det ju förstås mer likna en grushög... http://www.bydalsfjallen.se/vy14.htm

Ann-Sofie Loberg bidrar med nedanstående kort: "Vykortet är från Skandinaviska Skolans datautbildning i Kållered."

Anders Samuelsson bidrar med nedanstående vykort från sin mormors mors samling... Känns inte så lockande skicka dettta...

Från Magnus Bark kommer nedanstående bidrag:

"Jag vill dela med mig av det fulaste kortet jag har i samlingen. Eller... Fult och fult, det kanske inte är "fult" på samma sätt som de andra korten på sidan, men det ger mig något slags obehagskänslor som inget annat kort lyckas med. Det föreställer två afrikanska barn som leker med en stor och död fisk vid en strand. Kortet är tillverkat i Italien, och låg bland en hög kort som var stämplade kring 1981. Med stor sannolikhet är det ursprungligen köpt i Sverige.

Frågorna tornar upp sig. Vad var fotografens tanke med kortet? Vilken var den tänkta marknaden för det? Varför leker barnen med fisken? Som sagt, det hela ger i alla fall mig en lätt känsla av oro.

Magnus Bark bidrar med nedanstående kort från "Bad- och Campingplatsen Skönstavik, Karlskrona. "Jag kan tänka mig vad fotografen (Gösta O. Färnström, som även var förläggare) var ute efter, att få till en annorlunda vy över ännu en liten tråkig sandstrand. Resultatet i mina ögon blev ett vykort som inte föreställer någonting - en bit suddig livboj och en strand i fjärran.
Den feltryckta röda färgen är pricken över i:t på detta ganska så fula kort. Ack ja.

Thomas Ekelund bidrar med nedanstående kort "Parti från Gnesta" utgivet av Gnesta Bokhandel får väl ändå anses som ett av botten-nappen under den brunmurriga perioden omkring 1920. Fotografen hade bara behövt ta några steg till åt vänster så hade hela Gnesta döljts bakom granarna. Jag vet hur det ser ut i Gnesta och det är faktiskt inte så här fult.

P. O. Olsson från Vindelns Pappershandel bidrar med nedanstående bild: "Här är en bild som jag tycker är helt underbar. Fotografen har tydligen kommit över en kamera men, något konstnärligt sinnet har han inte. Bilden är förmodligen tagen i början på 1920-talet."

Erik  och  Kristina Stenborg bidrar med nedanstående kort: "I och för sig ett smart foto för man kan säkert sätta flera hundra texter till samma bild, men vem blir glad av av få ett sådant här kort? Inte mycket plats att skriva på heller eftersom  adressidan är hel.

Olle Elm bidrar med nedanstående kort: "Ett estetiskt bottennapp från Örserumsbrunn, den lilla brunnsorten öster Gränna. För en utomstående är det sannolikt omöjligt att förstå varför det här fotot togs. Några tallar, lite sly och lite vatten… Eftersom detta utgör en del av min barndoms marker råkar jag veta att bilden föreställer en del av den lilla strandpromenad som källarmästare A. T. Wirén lät anlägga, gissningsvis runt 1920, för att brunnsgästerna skulle kunna ta behagliga promenader vid den vackra sjön Ören. Men undrar vad Leif Wirén tänkte på när han producerade det här kortet, och hur många det var som köpte dessa kort. Mitt ex är ej postgånget.”

Lars-Olov Stenborg

Direkt till vykortsauktionerna på

Tillbaka till